lördag 2 augusti 2014

Johan på Farleden

Tre simma-spring lopp har planerats under säsongen: Farleden, i Arkösunds skärgård (Östergötland), Loftahammar Endurance Day (Småland) och så den stora finalen Ö till Ö (Sandhamn – Utö).
Här kommer en första rapport. Farleden är en helt ny tävling och att döma av årets väl fungerande arrangemang som lockade nära hundra deltagare har tävlingen en ljus framtid. Banan mäter ca 2,5 km simning och 14 km löpning och genomförs i en utomordentligt fin och delvis ganska krävande miljö då löpningen var oväntat bråkig i mestadels obanad skog samt på mindre stigar. Mina förväntningar på prestation och placering var inte skyhöga den här gången eftersom distansen är kort för att passa mig, dessutom stördes uppladdningen något av en veckas förkylning i juli. 
Pigga ben och stark i överkroppen tryckte jag ändå på i hård fart redan från start. Det bildades en liten tätklunga på 5-7 personer som redan under andra löpningen (4 km) på Arkö spreds ut och jag placerade mig där som trea. Kände aldrig att jag närmade mig tätduon på allvar, trött och rätt nöjd följaktligen i mål som trea.
Observeras bör att loppet är en individuell drabbning de tävlande emellan, till skillnad mot flertalet övriga simma-springlopp som körs i lag om två. Som bekant har vi haft fint sommarväder i landet med höga temperaturer såväl i luft som vatten varför våtdräkten lämnades hemma för dagen, fantastisk känsla då man iförd endast badbyxor och skor ges en högst naturligt naken frihetskänsla simmandes och springades fram i skärgården.
Nu ligger jag med benen i högläge och väntar på att Team Aptums andra hälft (Olof) ska ansluta Östersjökusten. På lördag väntar oss en svettig utmaning, Loftahammar Endurance Day, ca en mil simning och 33 km löpning, distanser som passar Team Aptum som hand i handske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar