lördag 19 juli 2014

Kort om XTERRA Sweden

Förra helgen så körde jag XTERRA Sweden i Stockholm. XTERRA är terrängtriathlon (1500m sim, 30km mtb och 10km trail).

Veckan innan så gick det en träningstävling här i Umeå som jag har glömt att skriva om (fastnade i utskast... kanske kommer senare då). I och med denna träningstävling, som jag vann, så kändes det som att det kunde gå hyfsat i Stockholm.

Jag provcyklade banan dagen innan tävlingen och konstaterade att den var riktigt fin..men ganska teknisk så jag räknade med att få stryk i cykelmomentet.

Startskottet gick och jag kom iväg bra på simningen, tog det ganska lugnt och det var en väldigt behaglig simning om man jämför med en Ironman där det är krig första 1500... tryckte lite sista 300 för att känna på lite och det kändes bra. Som en kokt korv i våtdräkten dock... hade varit skönt utan men då hade det gått lite långsammare för mig.

Cyklingen gick hyfsat ändå, min korta mtb-karriär visade sig på de tekniska partierna men när det var lättcyklat så hade jag ok tryck. Tappade tex 4min på Daniel (FJS) vilken var den enda som jag kände till i min åldersgrupp.

Löpningen gick riktigt bra och jag är glad att jag hade vätska med mig. Pigga ben hela tiden och det var snarare andningen som var spärren... det märks att mtb tar på hela kroppen, på en vanlig triathlon så är ju överkroppen helt fräsh inför löpningen. Det var ett bra drag att ta med vätska på löpningen för det var varmt!

Gick om några på löpningen och kunde kuta i mål som 2a i min åldersgrupp, 31sek från 1a plats...

Fick en slot till VM på Maui också! Skitkul!

Imorgon är det sm-cuptävling i sprint här i Umeå... det kommer att bli svettigt!

Nöjd efter målgång.
Slitigt inför målgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar