måndag 8 april 2013

Bra början!

Första helgen i april avslutades traditionsenligt vinterns löpträning med distans modell längre och jobbigare, Ursvik Ultra heter tävlingen som utan tvekan går in på tio i topp listan av jobbiga saker att göra en lördagnatt. Tävlingen arrangeras mycket riktigt på natten (start midnatt) och platsen är ett kuperat skogsområde i Sundbyberg, Stockholm. För fjärde året stod jag på startlinjen småfrusen, trött och full av hatkärlek inför uppgiften, dock något högre förväntningar på mig själv denna gång då löpträningen i vinter fungerat bra och utan längre avbrott, har fått in några riktigt bra fartpass under senvintern.

Ursvik Ultra bjuder på 75 km i varierad terräng med underlag bestående av snö, is, vatten, grus, gräs, lera, sten, rötter i lite blandad mix (mest hårdpackad snö detta år vilket gjorde det hyffsat lättlöpt). Banan är 15 km (det s.k. extreme spåret på ursviks motionsområde) och löpes således 5 varv. Banan har ett par passager som är mer gång/klättring än löpning men samtidigt är merparten flack och lättsprungen (om man lyfter på fötterna vill säga). För första gången lyckades jag avverka hela loppet utan att snubbla/halka en enda gång, grattis Johan!

Grattis också till att jag inte sprang vilse en enda gång samt till seger i tävlingen, sprang i mål på knappa 6 tim, 30 min, några minuter från banrekordet. Egentligen var ingenting oväntat, jag löpte på dryga 6 tim, 40 min förra året så möjlighet till tidsförbättring var helt rimlig. Jag öppnade något i överfart första varvet och eftersom ingen medtävlande hängde på tvingades jag sololöpa genom hela natten, vissa stunder mentalt jobbigt men läget under kontroll fram till sista varvning, vid ca 60 km kroknade benen och min planerade fartökning uteblev (trots intag av stora mängder socker och koffein), jag höll mig dock löpandes utan problem in i mål, men banrekordet står sig ett år till.

Återstår nu att knyta ihop löpträningen med lite simning så ska det nog kunna bli en bra ö till ö tävling senare i år!

Är idag trött, glad och sådär tillfredsställd man bara kan bli av att avverka 75 km terränglöpning ensam i en nattsvart skog. Sist men inte minst tack till alla funktionärer som håller ställningarna hela natten, fantastiskt!

Top 3 herrar. Källa: mirandakvist.se


/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar