tisdag 12 mars 2013

Distanspass med fartökning

I lördags så drog vi av ett pass som kommer att vara stommen i löpsatsningen i sommar. 2,5 timmar med fartökning mot slutet. Syftet med passet är att första delen går i hyfsat lugnt tempo (5min/km) och sen ökar farten den sista delen (4min/km). Första passet på året kört helt i det lugna tempot och sedan lägger vi över mer på den snabba delen för till sist köra hela passet i den högre hastigheten.

I lördags följde Björn och Robert (Robban) från Team Haglöfs Silva med på passet vilket var trevligt. Björn körde med lätt packad ryggsäck och Robban hade en fullpackad 40-liters!!

Nåväl; denna gång var fördelningen 1:50 medel och 0:40 hårt.

Vi körde igång på cykelvägar och vägar från Berghem ut till travet där vi körde en lite snutt på en snötäckt stig. Färden gick vidare längs vägen ut på den väg som travhästar tränar på ( mjukare än väg, hårdare än skoterled.) och tempot hölls nästan på sekunden.

Efter ett någon mil så vek vi av ut på ett skoterspår som var ganska hårt (Johan tyckte det var för löst :D ) men vi matade på även om vi tappade tempo här. Visst; det är inte tempot som är viktigt men ändå :P

Väl ute på väg igen så tog vi igen den tappade tiden, jag kände mig väldigt pigg i benen så jag tror att det var mitt fel att tempot nu skruvades upp ned mot 4:30 ist. för den planerade 5:00.

När klockan visade 1:50 så var det dags.. planen var 4:15 men då det var utför så gick det i styva 3:50-4:05 och gruppen blev lite mindre pratglad. Robban imponerade med sin stora väska och jag tror att Björn kände igen sig även om han denna gång var på andra sidan... Björn har en förmåga att själv skruva upp tempot.

Efter 7km var vi tillbaka i höjd med Böleäng och när vi kom in till Teg så var gruppen utspridd någon 100m. Vi samlade ihop oss och jag fick låna Robbans väska. Resterande sträcka sprangs i 4:40 ca och väl tillbaka på Berghem så hade jag duktigt stela vader. Björns lår är nog fortfarande lite slitna och jag fick höra att Robbans vad var lite stel.

Visst är det härligt att plåga sig lite ibland.

Nästa gång är det kanske fler som hakar på? Då kör vi 45min fartökning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar