onsdag 9 juli 2014

Celtman 2014

För några vintrar sedan så stötte jag ihop med en person som heter Johan Hasselmark. Jag skulle senare på året köra Ö till Ö och Johan är ju lite av en legend i sammanhanget så han gav mig lite bra tips.
Tidigare i år så frågade Johan om jag kunde ställa upp som support under Celtman, supportrollen innebar att serva honom under loppet (från bil på cyklingen och som medlöpare under sista 2/3 av löpningen). Jag avbokade min planer på SM i långdistans i Motala och kastade därav bort min chans till att köra VM nästa år... helt klart värt det men ändå ett ganska tufft beslut speciellt då min lagkamrat Johan under våren satsade mot Motala.

Nåväl; Johans plan var att köra hårt på berget så jag hade tränat bra och var i jävligt bra form inför resan till Skottland.

Tävlingen Celtman är 3km simning i kallt vatten (13 grader) 202km kuperad cykling (2000hm) och en mara över ett berg. Johan hade en andra plats sedan 2013 och åkte inte tillbaka för att komma 2a igen. Planen var att ha en liten lucka inför löpningen som kunde ätas upp på första 15km för att sedan krossa på berget.

Allt gick enligt plan och Johan växlade efter en stark cykling (banrekord) ut på löpningen 2min efter ledaren.. ok kanske inte helt enligt plan men Johan såg stark ut. Jag kastade in hans cykel i bilen, åkte runt till foten av berget, bytte om och sprang för att möta Johan.
Växling ut på bergsetappen och jakten på ledaren inleddes uppför berget. Strax innan toppen av första stigningen passerade vi ledaren som var helt rökt. Skönt men inte avgjort ännu för strax bakom så ångade 3an på uppför berget.
Vi vändningen på andra toppen så hade Johan ca 5min lucka som vi sedan drygade ut med 15min på löpningen utför berget. Väl i mål så satte Johan nytt banrekord och hade en lucka på ca 20 min till 2an.

Perfekt lopp av Johan som var imponerande stark hela vägen. Jag fick ett bra pass och jag är mycket nöjd med min egen insats (kastar jantelagen lite här).

Det som skakade upplägget lite var att Johans cykel inte kom fram förrän 2h innan bussen skulle gå till starten. Det var dock många som jobbade så att Johan skulle få låna en cykel och det visar på vilket fantastiskt familjär stämning det är på xtri-tävlingar.

Är mycket glad över att jag fick förtroendet att hänga med på resan.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar