tisdag 8 april 2014

Kebnekaise Classic 2014 - Näst bäst eller first looser?

I helgen som var så ställde jag upp i Kebnekaise Classic tillsammans med Johan Johansson. Tävlingen är ett 2 dagars etapplopp i Skidalpinism som bjuder deltagarna på magnifika vyer, höga toppar, sugande uppförskörningar och branta åk. Detta förutsatt att vädret tillåter...

I år så blåste det en hel del, Kebnekaiseområdet är väderkänsligt och av säkerhetsskäl så går det inte att vistas på höjd i dåligt väder. Reservbanan blev utmanande och bra även om målet med tävlingen är att bjuda på en spektakulär bana.

Nåväl; efter 2 dagars tävlade i totalt drygt 7 timmar så fick vi se oss besegrade med 9 minuter av laget Fjällframfart (Björn Gund och Andre Jonsson).

Första dagen gick i makligt tempo med någon farthöjning mitt på där ingen av de tre lagen som låg i topp kunde skapa lucka förrän mot slutet när Fjällframfart efter ett snabbt utförsåk fick en lucka som dom drygade ut i den sista uppförsbacken.
Tråkigt att Team Dynafit med Fredrik Sätter och Axel Jonsson bröt efter att Axel ramlat i sista backen och skadat sin fot; dom hade slagit oss med minuten första dagen.


Dag två blåste bort totalt och det blev en varvbana, 4 varv med totalt ca 600hm. Vi startade 2 minuter efter och tappade någon minut på varje varv. Jag snoddade Johan de tre sista varven och jag hade inte kraft att dra oss närmare ledarna som till slut vann med totalt 9 minuter. Stort grattis till dem!

Jag var riktigt trött när jag kom i mål men hämtade mig snabbt, tror att jag fick i mig lite för lite vätska för jag var riktigt fräsch bara några minuter efter målgång där det serverades blåbärssoppa och bulle :D

Min känsla efter tävlingen var lite blandad; jag kände mig, trots att jag var matt mot slutet, riktigt stark hela vägen. Utförsåkningen sög betydligt mindre än den någonsin gjort tidigare vilte var glädjande då jag bedriver större delen av min träning i en backe på 46 höjdmeter och får hitta alternativa vägar i träningen... Samtidigt så vill jag vinna Kebnekaise Classic och lyckades inte med detta. Vinst var ett uttalat mål och något som jag verkligen trodde att vi skulle kunna göra. Bara att komma igen starkare nästa är :)

Tack STF Kebnekaise för ett trevligt event!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar